Bedömning

Bedömning i Idrott & Hälsa Skansenskolan

Såhär jobbar vi med betyg och bedömning i Idrott & Hälsa Skansenskolan:

I vår bedömning tar vi i beaktande elevens, närvaro och deltagande på lektionerna, anpassade rörelser till aktuellt moment, kunskaper i/om ämnet.

  • Målet för varje elev ska vara att sträva mot slutbetyget i åk 9 enligt de riktlinjer som Skolverkets kursplan visar. Betyg som sätts innan dess är delbetyg och ska ge en indikation om mot var eleven är på väg.  För elever i åk 7 & åk 8 innebär det också att de inte har nått sin fulla potential än. Under dessa tre år kommer de ges möjligheter att utvecklas och därmed förbättra sina resultat. I takt med det kommer även betygen att höjas.
  • Vi vill jobba för att eleverna ska kunna höja sitt betyg varje termin, inte känna oro över att sänka det. Vi är därför noga med att ha tillräckligt på fötterna för att kunna göra en höjning av betyget så att vi kan undvika att sänka betyg.  Det är även viktigt att eleverna tar del av de betygssamtal som erbjuds varje termin för att få veta vad de behöver utveckla för att nå nästa betygsnivå.
  • Ämnet Idrott & Hälsa innefattar flera delar och moment. Efter en termin på högstadiet har man som elev inte fått möjlighet att visa upp alla sina färdigheter än. Under läsårets gång kommer nya moment och möjligheter att visa sina färdigheter, och under elevens tre år på högstadiet kommer det ges flera möjligheter att visa upp dessa.  Vi jobbar utifrån ett progressionstänk där nivåerna höjs för varje årskurs. I årkurs 9 bedömer vi att eleverna utifrån tidigare årskursers innehåll getts förutsättningar för att hantera de uppgifter som krävs för att uppnå de högsta betygen.
  • Ämnets karaktär är upplagt så att eleverna ska kunna visa både praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper i ämnet. Tyngdpunkten ligger i det praktiska, men för att kunna uppnå högsta betyg ska eleven kunna visa upp färdigheter i båda delarna.

De betyg som eleverna i årkurs 7 har med sig från mellanstadiet räknas inte in i vår bedömning. När de första betygen i årskurs 7 sätts kommer eleverna bedömas utifrån de moment vi jobbat med under terminen. Flera av momenten/arbetssättet är nya för eleverna vilket också innebär att de inte kunnat visa sin fulla potential än. Detta gör att vi bedömer, i samband med vår strävan att jobba för att kontinuerligt kunna hjälpa eleverna att höja sina betyg, att eleverna kommer hamna på E, D betygsmässigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar